Nummer

Debut i sitcomanda

När projektet Nya pjäser – nya världar sökte efter dramatiker som tidigare inte hittat till de svenska scenerna kom det in mer än tvåhundrafemtio pjäsförslag. Sex av dessa gick vidare och deras författare fick under en månads tid arbeta tillsammans med mer erfarna dramaturger för att utveckla sina idéer. Tre av pjäserna beställdes sedan av de inblandade teatrarna (se fotnot). På Helsingborgs stadsteater var det således urpremiär i fredags på Borta bra hemma bäst av den nykläckta pjäsförfattaren Alma Kirlic.


Ett blekbrunt plywoodhus med fyra dörrar skvallrar om att Borta bra hemma bäst kommer att röra sig i farsens värld. Och nog springs det i dörrarna under pjäsens gång. Här lever det svenska helylle Barbie och Ken-liknande paret Josef och Maria (Tobias Borvin, Erika Blix) ett bekvämt liv.
   Vad de inte vet, och vad som senare kommer att röra runt i värdparets välordnade existens, är att det i källaren gömmer sig en illegal flykting, en fyrtioårig kvinna vid namn Mirna, fenomenalt spelad av Annika Kofoed vars ursprung härrör sig från Balkan, men som för att vinna Josefs och Marias sympati uppger att hon heter Carmen och kommer från Columbia, eftersom det låter mer exotiskt.


Erika Blix tjattrande och tjatande Maria vars rutinmässiga leverne, där en oplanerad tur på stan anses vara något spontant, rasar totalt samman. Man tycker synd om henne, samtidigt som hon är en sådan man knappast skulle kunna vistas i samma rum som i en minut utan att bli galen.
   Tobias Borvins inbundna Josef skriver dikter i hemlighet, tappar huvudet totalt och vill fly med den exotiska Carmen. Ellen Fosti är underbart rolig som Mirnas vän Ana i födelsedagsscenen när hon tror att det hela rör sig om en lajvfest.
   Missförstånden haglar och det ödesdigra avslöjandet om Carmens rätta existens närmar sig med expressfart.


Alma Kirlic har inspirerats av sitcomens humor och har skrivit ett rappt manus som i sina bästa stunder påminner om farsens mästare Dario Fo. För att vara ett förstlingsverk är Borta bra hemma bäst ett riktigt bra försök av en helt oerfaren dramatiker. Det finns små brister, som att första akten ibland tenderar att upprepa sig, en lite mer ”kill your darlings”-attityd hade kanske varit på sin plats. Men det där är en petitess, jag har nog inte skrattat på en teater så mycket på länge och jag som inte ens gillar spring-i-dörrar-farser.


Ensemblen har tillsammans med regissören Anna Novovic bemödat sig om att, trots textens sitcomstil med sina haglande punchlines, ge karaktärerna ett psykologiskt djup. Trots författarinnans nidporträtt blir de kärleksfulla och trovärdiga. Men Borta bra hemma bäst är inte bara en renodlad fars. Det finns ett underliggande allvar i pjäsen: det finns drygt femtio tusen illegala flyktingar i Sverige som lever under vidriga förhållanden.
   Alma Kirlic balanserar skickligt mellan dessa två ytterligheter. Mirna blir trots att hon har alla odds emot sig en hjältinna, och när hon i slutscenen utvisas ur Sverige lämnar hon det avlånga landet rakryggad. Slutet är inte alltid av ondo, det kan också vara början på något nytt. För alla.


 


FOTNOT
Projektet Nya pjäser – nya världar är initierat av Gottsunda dans och Teater i samarbete med Helsingborgs stadsteater, Folkteatern i Göteborg, Dalateatern, Intercult Stockholm, och Ung scen/Öst.
Läs mer på webbplatsen för Nya pjäser nya världar.

Exit mobile version